ANALIZĂ / Drepturile TV ar trebui împărţite altfel!
Fotbalul românesc trăieşte din drepturile TV, dar modul de împărţire al acestora este foarte discutabil, deşi la prima vedere pare ceva firesc. Faptul că suma de bani pe care fiecare echipă o primeşte este direct proporţională cu locul ocupat la final în clasament are logică doar la prima vedere, fiindcă în esenţă tocmai această goană după un loc în plus în clasament şi câteva sute de mii de euro suplimentare transformă, adesea, unele meciuri în veritabile circuri, ca să nu zicem mai mult. În alte campionate, echipele care retrogradează primesc mai mulţi bani. Nu spun să mergem în direcţia aia, chiar dacă scopul este ca ele să nu moară, să reziste. Nu, însă situaţia ar trebui regândită.
Cum? Foarte simplu! Prin ideea de drepturi TV te gândeşti automat la audienţă, ceea ce te face să crezi că logic ar fi ca împărţirea să se facă după audienţa pe care o înregistrează fiecare echipă şi nu după poziţia ocupată la final. Fireşte, această măsură ar avantaja echipele de tradiţie, cu mulţi suporteri, implict şi pe Rapid. Nu avem cifre oficiale ale audienţelor pe fiecare echipă în sezonul recent încheiat, dar într-un top al numărului de spectatori prezenţi la meciurile de acasă, echipa noastră ocupă locul 5, după Craiova, Petrolul, ASA şi Iaşi. Excluzând meciurile jucate pe Arena Naţională.
Dacă stăm bine să analizăm, e clar că potenţialul TV al Rapidului este mult mai ridicat decât al celorlalte patru enumerate mai sus şi, aproape sigur, numărul de telespectatori care urmăresc Rapid poate fi depăşit doar de cel al rivalelor din Bucureşti, însă nu mereu. Istoria pe care Rapid şi-a cimentat-o o îndreptăţeşte să pretindă mai mult din banii din drepturile TV, care şi aşa se duc la echipe a căror existenţă nu interesează pe aproape nimeni. Dacă tot se plătesc zeci de milioane de euro pe an, nu e normal măcar să meargă în număr mai mare în buzunarele celor care îi determină pe suporteri să dea un click la telecomandă sau măcar să-şi facă un abonament la net pentru un livestream de calitate?