În contextul sancțiunilor aplicate recent clubului Rapid, în valoare de 6.000 de euro per meci, ca urmare a prezenței unui grup organizat de suporteri în Peluza Sud, se impune o analiză detaliată a prevederilor Legii 4/2008. Jandarmeria, care aplică aceste sancțiuni, interpretează legea ca fiind încălcată în privința poziționării grupurilor de suporteri pe stadion, iar valoarea totală a amenzilor a atins deja 18.000 de euro. Clubul consideră că această aplicare a legii este abuzivă și nu afectează în mod real ordinea și siguranța pe stadion.

Pentru a înțelege mai bine situația, am analizat Legea 4/2008, iar singura sancțiune relevantă menționată de club în comunicatul său este prevăzută în articolul 26. Acesta specifică amenzile și alte sancțiuni aplicabile organizatorilor competițiilor sportive pentru nerespectarea anumitor obligații:

Art. 26 din Legea 4/2008 prevede următoarele:

„Săvârşirea de către organizator a următoarelor fapte constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:

(…)

c) cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei şi suspendarea pe o perioadă de la o lună la 6 luni a dreptului de a organiza competiţii sau jocuri sportive pe teren propriu pentru nerespectarea oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. e), i), k), r), t) şi art. 10 alin. (2) lit. b) şi g).”

Obligațiile prevăzute la Art. 10, la care face referire articolul de mai sus, includ măsuri pentru siguranța competițiilor sportive și pentru prevenirea incidentelor în rândul suporterilor. Dintre aceste obligații, clubul a identificat următoarele ca fiind cele mai relevante:

Art. 10 din Legea 4/2008 – Obligațiile organizatorului de competiții sau de jocuri sportive:

„(1) Organizatorul competiţiei sau al jocului sportiv are următoarele obligaţii:

e) să nu permită folosirea sistemelor de comunicare cu publicul pentru incitarea spectatorilor la violență, la producerea de distrugeri sau la denigrarea imaginii participanților la competițiile sau jocurile sportive;

i) să pună la dispoziția forțelor de ordine înregistrarea video efectuată în condițiile lit. h);

k) să interzică, sub orice formă, vânzarea, distribuirea sau consumul băuturilor alcoolice în arena sportivă;

r) să interzică afișarea în arena sportivă a simbolurilor, sloganurilor ori textelor cu conținut obscen sau care incită la denigrarea țării, la xenofobie, la ură națională, rasială, de clasă ori religioasă, la discriminări de orice fel și la violență, indiferent pe ce suport ar fi inscripționate;

t) să asigure bariere și împrejmuiri adecvate pentru separarea grupurilor de suporteri și pentru delimitarea terenului de joc, realizate prin construcții rezistente, precum și refacerea acestora în cazul deteriorării, până la organizarea competiției sau a jocului sportiv următor.

(2) Organizatorul competiţiei sau al jocului sportiv are, de asemenea, următoarele obligaţii:

b) să nu permită accesul persoanelor cărora le-a fost interzisă intrarea la asemenea genuri de manifestări, al persoanelor care se află în stare vădită de ebrietate sau se află, în mod evident, sub influența substanțelor halucinogene, al persoanelor care au asupra lor băuturi alcoolice, arme și muniții de orice fel, făclii, torțe, artificii, petarde, materiale explozive, incendiare sau fumigene, dispozitive pentru șocuri electrice, substanțe toxice, halucinogene, iritant lacrimogene ori paralizante, recipiente, corpuri contondente, cuțite, pumnale, șișuri, castete ori alte asemenea obiecte fabricate sau confecționate anume pentru tăiere, împungere ori lovire, precum și al persoanelor care au asupra lor mijloace de publicitate vizuală de genul celor prevăzute la alin. (1) lit. r);

g) să asigure separarea grupurilor de suporteri rivali prin rezervarea de locuri amplasate în sectoare opuse și direcționarea accesului la acestea pe trasee separate.

Dintre aceste obligații, litera g) din alineatul (2) este probabil cea invocată de Jandarmerie în justificarea sancțiunilor. Totuși, formularea sa lasă loc de interpretare și nu precizează în mod clar poziționarea exactă a grupurilor de suporteri pe stadion, ceea ce deschide posibilitatea unor interpretări abuzive.

Clubul poate lua în considerare o excepție de neconstituționalitate la Curtea Constituțională a României, pentru a contesta legalitatea și aplicabilitatea acestei prevederi.