SUCCES RAPID | Jeff Bezos, omul din spatele imperiului Amazon

Jeff Bezos
Jeff Bezos

„Ai nevoie de cel puțin zece ani pentru un succes rapid!” sunt vorbele lui Jeff Bezos, omul care a fondat Amazon în 1995 și care a făcut din această companie a doua care a depășit un trilion de dolari ca valoare. După Apple, bineînțeles! Odată citită biografia lui Bezos, scrisă de Elliot Reynolds, înveți destule chestii despre el, dar mai ales de la el. Cartea nu e scrisă grozav, e plină de clișee și de repetiții supărătoare. Pare ceva făcut pe repede înainte, de un scriitor nu foarte talentat. Asta însă nu e important, cu adevărat contează ceea ce poți să înveți. De la primul om care a depășit 200 de miliarde de dolari avere. O bornă impresionantă, dar care a avut ca fundament… pasiunea! Perseverența, claritatea în decizii și alte astfel deingrediente s-au împletit instant și au rezultat în Amazon.

Ne îngrozește să muncim 70 ore pe săptămână, dar ne place să pierdem timpul

O companie pe care Jeff Bezos a făcut-o să fie obsedată de serviciile oferite clienților. Spre deosebire de clișeele mondiale, CEO-ul Amazon nu crede în „work life balance” și nici în comunicarea din interiorul unei echipe. De aceea, e real, la Amazon de la anagajați se așteaptă să lucreze în jur de 70-80 ore pe săptămână. Pare ceva barbar, însă logica o înțeleg doar cei pasionați. Până la urmă, noi urmărim să muncim 40 de ore sau mai puțin, dar în restul timpului ce facem? Rupem în două Netflix, Facebook sau jocurile pe calculator. Ori atârnăm la cioace cu „cercurile” și așa se duce timpul. Relaxare? Cum spune Dan Pena foarte bine: „only losers hang and chill!” Sincer, este o vorbă cu care eu am empatizat toată viața. Este o realitate absolută.

Regula celor două pizza, neimportanța comunicării și… armonia muncă-viață

Ceea ce m-a surprins este că Bezos, contrar multor CEO a urlat, într-o ședință, că nu e importantă comunicarea în cadrul unei echipe, pentru că dacă echipa nu este prea mare, nimeni nu ar trebui să aibă aceste probleme, fiindcă știe ce are de făcut. Corect! De aceea, Jeff Bezos folosește regula celor două pizza: dacă o echipă nu poate fi hrănită cu două pizza, atunci înseamnă că e prea mare și ea este spartă în două, formând două entități. Merge? Păi, iată unde este Amazon! Pe urmă, Bezos nu acceptă ideea de work-life-balance ci work-life-harmony. La fel, e simplu de înțeles de ce. Fiindcă dacă nu îți place ceea ce faci, e normal să ai nevoie de balans. Dacă îți place, atunci inclusiv 70 de ore pe săptămână par o joacă. Da, Amazon caută oameni care să muncească deopotrivă mult, din greu și deștept!

Jeff Bezos, succes rapid de 200 miliarde în 25 ani

De aceea pasiunea este pe primul loc. Jeff Bezos mai are și o strategie legată de unii angajați: le propune câteva mii de dolari și un salariu, printr-o ofertă oficială, scrisă, pe mail, sugerându-le că ar trebui să refuze oferta. Unii nu o fac, dar lui îi convine pentru că așa curăță compania de buruieni. IT-ist și inovator înrăit, CEO-ul de la Amazon a ajuns la acest succes rapid în 25 de ani. De aceea el spune că niciodată, dar niciodată nu trebuie să renunți la ideile tale, decât dacă-ți dai seama că nu merg. Până la urmă, el însuși considera că Amazon va da greș în cele din urmă, însă felul în care a luat valul începutului de Internet a contribuit decisiv la ascensiunea din prezent. La Amazon, totul se concepe ca și cum fiecare zi ar fi prima zi. Este alt concept al lui Bezos. În fapt, el sugerează tuturor să-și construiască și conducă afacerile după modelul său.

Experiența personală cu Amazon

Unii cred că face asta petru că e arogant, dar nu. El face asta fiindcă merge și rezultatele se văd. Succesul lasă urme. Industria pe care Amazon s-a fundamentat, cea a cărților, nu are, practic egal în lume. Iar pentru a întări preocupările companiei, voi insera o poveste reală, care mi s-a întâmplat mie. De câteva ori, livrările nu mi-au ajuns. Mai ales când au fost trimise prin Deutsche Post. M-a frustrat atât de rău, încât într-un mail m-am plâns și le-am zis că nu voi mai cumpăra în viața mea de la Amazon. Nu doar că nu mă așteptam la o reacție rapidă, nu mă așteptam, practic, la o reacție deloc! Până la urmă eu sunt cel fără alternative, mai ales pentru produsele comandate. În timp ce sunt ferm convins că Amazon poate trăi fără comenzile mele de 100 – 200 de dolari pe an.

Nu cred că Jeff Bezos ar fi dormit sub pod dacă nu mai cumpăram eu de la Amazon

Chiar sunt absolut sigur că Bezos nu ar ajunge să doarmă sub vreun pod dacă nu mai iau eu cărți de la Amazon. Ei bine, am primit înapoi un mail lung, plind e scuze, de regrete și un voucher de 5 lire! Nu că a însemnat acel voucher o avere, dar abordarea m-a impresionat. Mai ales când știu ce înseamnă customer service în România: „Nu-ți convine, du-te în altă parte”, ăsta e mesajul pe care toți îl au pentru noi, dar, evident, nu-l pot spune. Însă știu că asta gândesc, din surse sigure. În fine, de atunci, am rămas și mai fidel Amazonului, pentru că mi-am dat seama că acest cult al clientului este real și că Bezos chiar nu vorbește prostii când spuner că pe el îl interesează cumpărătorul și nu competiția. Până la urmă… ce competiție are Amazon…?

Jeff Bezos insistă: ia deciziile rapid!

În loc de încheiere, pentru că vă recomand totuși să citiți „Jeff Bezos, biograpfhy of a billionaire business Titan”, de Elliot Reynolds, mai ales că e ușor de parcurs și lejer structurată, mai aduc în discuție o convingere a lui Jeff Bezos: nu tărăgăna vreo decizie! Ia-o cât poți de repede pentru că, dacă nu merge, ea poate fi reversată oricând. Din nou, un sfat util pentru cei care tind să se gândească și răzgândească la orice. Vom mai reveni cu un material despre omul de afaceri în momentul în care îi va face o concurență și mai serioasă lui Elon Musk, prin a sa companie, Blue Origin – fratele Amazon – în ceea ce privește zborul pe Marte. Până atunci, parcurgeți lucrarea recomandată!

Sursa foto: time.com